慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_20330138seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_20330138seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :399.8 KB
Last updated :Oct 30, 2013
Downloads : 2581

Total downloads since Oct 30, 2013 : 2581
 
Release Date
 
Title
Title 教師による「教育的瞬間」の把握・判断に関わる心理的メカニズム  
Kana キョウシ ニ ヨル 「キョウイクテキ シュンカン」 ノ ハアク・ハンダン ニ カカワル シンリテキ メカニズム  
Romanization Kyoshi ni yoru "kyoikuteki shunkan" no haaku handan ni kakawaru shinriteki mekanizumu  
Other Title
Title Psychological mechanisms underlying teachers' experiential pedagogical moments  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 鹿毛, 雅治  
Kana カゲ, マサハル  
Romanization Kage, Masaharu  
Affiliation 慶應義塾大学・教職課程センター・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 80245620
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2013  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2012  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では、教師の授業中における評価的な思考(「教育的瞬間」の把握・判断)を取り上げ、それを支える心理的メカニズムについて主に動機づけ研究の立場から検討を行った。質問紙調査、談話分析、協同的アクションリサーチを実施した結果、授業中におけるひとり一人の子どもの具体的な学習、授業者である教師の意図や考えを重視してそれを同僚が共有するような「当事者主体型授業研究」が、教師の意欲を高めると同時に「教育的瞬間」の把握、判断の基盤となる教師の態度を培う可能性が示唆された。
 
Table of contents

 
Keyword
授業研究  

評価的思考  

自己決定理論  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(B)
研究期間 : 2008~2012
課題番号 : 20330138
研究分野 : 社会科学
科研費の分科・細目 : 心理学 ・教育心理学
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 30, 2013 09:00:00  
Creation date
Oct 30, 2013 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2012 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 新自由主義に抗す... (425) 1st
2nd 斎藤隆夫の「粛軍... (342)
3rd 認知文法から考え... (263)
4th 慶應義塾図書館史... (261)
5th M&Aにおける... (249)

most downloaded items
1st <<Qu'... (1469) 1st
2nd 新参ファンと古参... (427)
3rd 731部隊と細菌戦 ... (316)
4th 新自由主義に抗す... (273)
5th 日本における美容... (259)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース