慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_17K03019seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_17K03019seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :87.8 KB
Last updated :Mar 5, 2021
Downloads : 325

Total downloads since Mar 5, 2021 : 325
 
Release Date
 
Title
Title 内容言語統合型学習を基本とした共通語としての英語授業の言語測定評価システムの開発  
Kana ナイヨウ ゲンゴ トウゴウガタ ガクシュウ オ キホン ト シタ キョウツウゴ トシテノ エイゴ ジュギョウ ノ ゲンゴ ソクテイ ヒョウカ システム ノ カイハツ  
Romanization Naiyō gengo tōgōgata gakushū o kihon to shita kyōtsūgo toshiteno Eigo jugyō no gengo sokutei hyōka shisutemu no kaihatsu  
Other Title
Title Developing a language assessment system in a CLIL-based ELF class  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 中村, 優治  
Kana ナカムラ, ユウジ  
Romanization Nakamura, Yūji  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部 (日吉) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 40249074
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は内容言語統合型学習 (CLIL) を基本とした共通語としての英語 (ELF) 授業の言語測定評価システムの開発を目的として行われた。授業は内容、言語, 思考,協学を有機的に結合させながらおこない、またテスト・評価は授業と表裏一体という基本的立場から手順を授業案→授業実施→測定→検証→授業案再構成→テスト再開発の流れをの中で開発された。関心意欲態度といった心理部分、言語の多様性への意識の変化などの内面的部分の評価をアンケートで行い妥当性を検証した、また、言語の測定に当たってはルーブリックの使用とディスコース・シンセシスの手法で読解力のみでなく発信力との一貫性についても測定を可能とした。
In EIL/ELF, not only teaching but also testing or assessment should be essential. How can teachers of an EIL/ELF course filled with students of mixed levels of English proficiency levels deal with the assessment of language skills, content knowledge and awareness of the varieties of English?
It might be a good idea to stream the classes based on English proficiency or awareness levels of English varieties, so that the students are relatively homogeneous in terms of the category. Existing English standardized tests should be administered to check students’ proficiency levels so that they can be placed in an appropriate level. In order to determine their awareness of English varieties, we need to administer an instrument such as the EIL Awareness Measurement Scale. Once the ELF class becomes nearly homogeneous in terms of their language proficiency and awareness of English varieties, we can objectively measure their content knowledge and understanding of the CLIL course.
 
Table of contents

 
Keyword
ELF  

CLIL  

Testing  

Assessment  

EIL  

Rubric  

Integrated skills  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (C) (一般)
研究期間 : 2017~2019
課題番号 : 17K03019
研究分野 : 言語テスト論
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Mar 05, 2021 13:23:35  
Creation date
Mar 05, 2021 13:23:35  
Registerd by
mediacenter
 
History
Mar 5, 2021    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2019 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to