慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_16K01884seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_16K01884seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :133.6 KB
Last updated :Oct 31, 2019
Downloads : 558

Total downloads since Oct 31, 2019 : 558
 
Release Date
 
Title
Title 幼児におけるリズミカルな協応動作の発達 : マルチタスク動作に着目して  
Kana ヨウジ ニ オケル リズミカルナ キョウオウ ドウサ ノ ハッタツ : マルチ タスク ドウサ ニ チャクモクシテ  
Romanization Yōji ni okeru rizumikaruna kyōō dōsa no hattatsu : maruchi tasuku dōsa ni chakumokushite  
Other Title
Title Development of rhythmic coordinated movements in preschool children  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐々木, 玲子  
Kana ササキ, レイコ  
Romanization Sasaki, Reiko  
Affiliation 慶應義塾大学・体育研究所 (日吉) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 80178673
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は、幼児の日常活動や運動遊びなどにもみられる身体の複合的な調節を要する動作に着目し、調整力系動作の習熟度やその年齢変化、およびそれらの動作メカニズムとその発達的特性について明らかにすることを目的とした。4歳から6歳の幼児を対象に、ジャンプ、ホップ系の連続跳躍動作を課題として、それらの動作を観察的に評価した。その結果、動作の各要素について年齢に伴う顕著な習熟的変化がみられ、本研究で対象とした幼児期は、動的な姿勢制御や体肢の左右性を含んだ動作調整能力の変容過程にあることが明らかになった。
This study investigated the developmental changes in motor coordination in preschool children. Coordinated movements observed in children’s daily activities and play activities, such as hopping and jumping were specifically evaluated. Performing these rhythmic cyclic movements proficiently requires significant muscle strength, multi-limb coordination, and dynamic balance. We investigated preschoolers aged 4 - 6 years to determine proficiency levels in performing these movements, and also evaluated developmental characteristics. These movements were observationally evaluated based on certain criteria. Our results revealed that the rate of accomplishing these tasks was higher in older than in younger children and older girls showed more advanced performances. In conclusion, the preschool period should be considered the period during which children progress from the rudimentary to an intermediate level in movement coordination.
 
Table of contents

 
Keyword
動作発達  

幼児  

調整力  

協応動作  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (C) (一般)
研究期間 : 2016~2018
課題番号 : 16K01884
研究分野 : 発達動作学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2019 11:01:05  
Creation date
Oct 31, 2019 11:01:05  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2018 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to