慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00234698-20040800-0195  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00234698-20040800-0195.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.6 MB
Last updated :Apr 20, 2007
Downloads : 4323

Total downloads since Apr 20, 2007 : 4323
 
Release Date
 
Title
Title 2つの組織能力とマーケティング戦略 : 日本企業のレント創出メカニズムの実証分析  
Kana フタツ ノ ソシキ ノウリョク ト マーケティング センリャク : ニホン キギョウ ノ レント ソウシュツ メカニズム ノ ジッショウ ブンセキ  
Romanization Futatsu no soshiki noryoku to maketingu senryaku : nihon kigyo no rento soshutsu mekanizumu no jissho bunseki  
Other Title
Title Two organizational capabilities and marketing strategy  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 久保, 知一  
Kana クボ, トモカズ  
Romanization Kubo, Tomokazu  
Affiliation 東京学芸大学教育学部専任講師  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keio gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2004  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 47  
Issue 3  
Year 2004  
Month 8  
Start page 195  
End page 214  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本稿では,組織能力がマーケティング戦略を通じて業績に及ぼす効果が吟味される。組織能力は,個々のマーケティング活動を効率的に遂行するための活動能力と,変化する市場に企業活動を適合させる市場志向とに識別される。これらは異なるレント創出メカニズムを持ち,活動能力にはリカード・レントが,市場志向にはカーズナー・レントが各々対応することが理論的に明らかにされる。続いて,組織能力と企業成果についての仮説が抽出され,日本企業のアンケート・データを用いて実証分析される。分析の結果,活動能力および市場感知能力がともに企業成果に正の効果を与えること,産業の競争度によって市場志向の作用が異なることが示された。
 
Table of contents

 
Keyword
マーケティング戦略  

組織能力  

活動能力  

市場感知能力  

市場志向  

競争戦略  

SCPパラダイム  

独占レント  

資源べ一ス企業理論  

経営資源  

リカード・レント  

企業家  

カーズナー・レント  
NDC
 
Note
清水猛教授退任記念号
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
May 07, 2024 11:12:07  
Creation date
Apr 20, 2007 12:38:06  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 47 (2004) / 47(3) 200408
 
Related to