慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234610-20080701-0001  
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Release Date
 
Title
Title 日系中小企業にとっての東アジア化と日本国内市場 : 自転車産業を例に  
Kana ニッケイ チュウショウ キギョウ ニ トッテノ ヒガシアジアカ ト ニホン コクナイ シジョウ : ジテンシャ サンギョウ オ レイ ニ  
Romanization Nikkei chusho kigyo ni totteno Higashiajiaka to Nihon kokunai shijo : jitensha sangyo o rei ni  
Other Title
Title East-Asianization and domestic market for Japanese SMEs in the bicycle industry  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 渡辺, 幸男  
Kana ワタナベ, ユキオ  
Romanization Watanabe, Yukio  
Affiliation 慶應義塾大学経済学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾経済学会  
Kana ケイオウ ギジュク ケイザイ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku keizai gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2008  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田学会雑誌  
Name (Translated) Keio journal of economics  
Volume 101  
Issue 2  
Year 2008  
Month 7  
Start page 203(1)  
End page 233(31)  
ISSN
00266760  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/001.20080701-0001
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
80年代まで日本自転車産業は国内完結の生産構造であった。90年代以降, 部材と完成品の物的生産の場は中国となり, 国内販売のほとんどが輸入車になった。企画開発から中国立地企業群が担えば, 日本自転車産業は消滅したことになる。本稿では, 事例調査により日本市場向けの自転車の製品開発の担い手が, 今や, 国内の大規模小売店や卸企業であることを見いだし, 日本での産業存続を確認した。これを可能としたのは, 日本自転車市場の独自性と大きさにあることも解明した。
Until the 1980s, the Japanese bicycle industry had a domestically self-contained manufacturing structure. 
Since the 1990's, the physical production of materials and finished products predominantly came from China as domestic sales were dominated by imported bicycles. 
If Chinese local industry groups are assigned the entire production process beginning with development and planning, the Japanese bicycle industry will go extinct. 
In this study, through a case study investigation, I find that large domestic retail and wholesale companies are currently responsible for product development for the Japanese market, confirming the survival of the industry in Japan. 
Furthermore, the explanation allowing for its survival can be found in the size and uniqueness of the Japanese bicycle market.
 
Table of contents

 
Keyword
自転車産業  

東アジア化  

東アジア大の地域分業構造生産体制  

国内完結型生産体制  

日本国内市場の独自性  

中小企業  
NDC
 
Note
論説
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 16, 2021 12:55:14  
Creation date
Sep 29, 2011 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jun 5, 2014    フリーキーワード, 本文 を変更
Jul 6, 2015    抄録, 本文 を変更
Jul 6, 2015    抄録 を変更
Nov 16, 2021    Publisher Romanization,JaLCDOI を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Economics / Mita journal of economics / 101 (2008) / 101(2) 200807
 
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