慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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Item Type Article
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AN00234610-20040401-0059  
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Release Date
 
Title
Title 企業内の非対称情報と寡占均衡  
Kana キギョウナイ ノ ヒタイショウ ジョウホウ ト カセン キンコウ  
Romanization Kigyonai no hitaisho joho to kasen kinko  
Other Title
Title Asymmetric information within a firm and oligopolistic equilibrium  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 石橋, 孝次  
Kana イシバシ, コウジ  
Romanization Ishibashi, Koji  
Affiliation 慶應義塾大学経済学部助教授  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾経済学会  
Kana ケイオウ ギジュク ケイザイ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku keizai gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2004  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田学会雑誌  
Name (Translated) Keio journal of economics  
Volume 97  
Issue 1  
Year 2004  
Month 4  
Start page 59  
End page 73  
ISSN
00266760  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/001.20040401-0059
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本論文では, 株主と経営者との間の非対称情報が寡占市場の均衡に与える効果を分析する。モデルにおいては, 各企業の限界費用は経営者の努力水準と確率変数とに依存し, 努力水準と確率変数の実現値はともに経営者の私的情報である。株主が経営者に対してインセンティブ契約を提示した後に, 各企業が寡占市場において競争を行う状況を考える。標準的なプリンシパル・エージェント・モデルの結果と同様に, 非対称情報下の最適契約における努力水準は対称情報のときと比較して小さくなる。経営者の努力水準に関するこの「情報費用効果」に加え, このモデルでは寡占市場での競争によって追加的に「競争効果」が作用し, 均衡における努力水準・限界費用・生産量・価格・利潤は両者の複合的な効果によって決定される。
This study analyzes effects of asymmetric information between shareholders and managers on oligopolistic equilibrium. 
In the model, the marginal cost of each firm depends on manager's effort and stochastic variables, where the level of effort and the realized level of stochastic variables are manager's private information. 
This study assumes a situation where each firm competes in the oligopolistic market after the shareholders have offered an incentive contract to the manager. 
As with the result of a standard principal agent model, the effort under the optimum contract with asymmetric information is smaller than that with symmetric information. 
Besides this "informational cost effect "regarding manager's effort, an additional "competition effect" operates through competition in the oligopolistic market in this model, and level of effort, marginal cost, output, price and profit in equilibrium are determined by the composite effect of both.
 
Table of contents

 
Keyword
寡占市場  

非対称情報  

インセンティブ契約  

情報費用効果  

競争効果  
NDC
 
Note
小特集 : 経済学の進路
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 02, 2021 11:18:07  
Creation date
Apr 26, 2011 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jun 3, 2014    フリーキーワード, 本文 を変更
Jul 22, 2015    抄録, 版, 本文 を変更
Dec 2, 2021    JaLCDOI を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Economics / Mita journal of economics / 97 (2004) / 97(1) 200404
 
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