慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00069467-00000053-0099  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00069467-00000053-0099.pdf
Type :application/pdf Download
Size :827.7 KB
Last updated :Oct 3, 2022
Downloads : 289

Total downloads since Oct 3, 2022 : 289
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 「心の理論の発達」と「文脈に応じた発話行使能力」の関係に関する予備的調査  
カナ 「ココロ ノ リロン ノ ハッタツ」ト「ブンミャク ニ オウジタ ハツワ コウシ ノウリョク」ノ カンケイ ニ カンスル ヨビテキ チョウサ  
ローマ字 "Kokoro no riron no hattatsu" to "bunmyaku ni ōjita hatsuwa kōshi nōryoku" no kankei ni kansuru yobiteki chōsa  
別タイトル
名前 The development of the theory of mind and the execution of clear speech : a preliminary study with Japanese children  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 桃生, 朋子  
カナ モノウ, トモコ  
ローマ字 Monou, Tomoko  
所属 目白大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 磯部, 美和  
カナ イソベ, ミワ  
ローマ字 Isobe, Miwa  
所属 山梨大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 岡部, 玲子  
カナ オカベ, レイコ  
ローマ字 Okabe, Reiko  
所属 専修大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 川原, 繁人  
カナ カワハラ, シゲト  
ローマ字 Kawahara, Shigeto  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 小林, ゆきの  
カナ コバヤシ, ユキノ  
ローマ字 Kobayashi, Yukino  
所属 筑波技術大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 皆川, 泰代  
カナ ミナガワ, ヤスヨ  
ローマ字 Minagawa, Yasuyo  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学言語文化研究所  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ゲンゴ ブンカ ケンキュウジョ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku gengo bunka kenkyūjo  
日付
出版年(from:yyyy) 2022  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾大学言語文化研究所紀要  
翻訳 Reports of the Keio Institute of Cultural and Linguistic Studies  
 
53  
2022  
3  
開始ページ 99  
終了ページ 111  
ISSN
03873013  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Speakers often manipulate their articulations in such a way that their articulatory consequences are more clearly conveyed to listeners, especially in various contexts where their “normal” articulations may result in misperception of the intended messages. The current experiment explored at what developing-stage Japanese-speaking children acquire the ability to execute this sort of articulatory manipulation. We found that the children who are 2 or 3 years old (2;6~3;5), at least some of them, can indeed adjust their articulations, when they are asked to repeat what they uttered. We also explored the relationship between this ability to speak clearly and the development of “the theory of mind,” with the hypothesis that speaking clearly entails an ability to be able to guess what it is like for listeners to receive acoustic signals of the normal, unadjusted speech. The experiment shows, however, that there was no clear evidence for the correlation between the ability to speak clearly and the acquisition of the theory of mind.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 03, 2022 14:26:44  
作成日
May 25, 2022 16:14:48  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
May 25, 2022    インデックス を変更
Oct 3, 2022    著者 著者ID,著者 名前,著者 カナ,著者 ローマ字,著者 所属,著者 所属(翻訳),著者 役割,著者 外部リンク を変更
 
インデックス
/ Public / 言語文化研究所 / 慶應義塾大学言語文化研究所紀要 / 53 (202203)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (734) 1st
2位 出生率及び教育投... (554)
3位 『うつほ物語』俊... (437)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (319)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1809)
3位 731部隊と細菌戦 ... (736)
4位 新参ファンと古参... (438)
5位 猫オルガンとはな... (383)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース