慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000078-0027  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000078-0027.pdf
Type :application/pdf Download
Size :517.2 KB
Last updated :Jan 16, 2019
Downloads : 436

Total downloads since Jan 16, 2019 : 436
 
Release Date
 
Title
Title 米国におけるビブリオグラフィックインストラクションから情報リテラシーへの転換  
Kana ベイコク ニ オケル ビブリオグラフィック インストラクション カラ ジョウホウ リテラシー エノ テンカン  
Romanization Beikoku ni okeru biburiogurafikku insutorakushon kara jōhō riterashī eno tenkan  
Other Title
Title A shift from bibliographic instruction to information literacy in the United States  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 上岡, 真紀子  
Kana ウエオカ, マキコ  
Romanization Ueoka, Makiko  
Affiliation 帝京大学高等教育開発センター  
Affiliation (Translated) Center for Teaching and Learning, Teikyo University  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan jōhō gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2017  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 78  
Year 2017  
Month  
Start page 27  
End page 53  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】本稿の目的は, 米国の図書館界におけるビブリオグラフィックインストラクションから情報リテラシーへの転換がどのように生じたのかを明らかにし, その意義を考察することである。
【方法】米国の図書館界で情報リテラシーについて書かれた文献をもとに検証する。
【結果】米国における情報リテラシームーブメントは, 1980年代の教育改革の要請の中で開始された教育改革のムーブメントである。その理念は教育改革の実現であり, ビブリオグラフィックインストラクションが目指していた図書館員による教育の拡大ではなかった。当初, 情報リテラシームーブメントの理念は図書館員たちに誤解され, 図書館界の内部に葛藤をもたらした。しかし, 情報リテラシームーブメントの理念への理解は徐々に広まり, 図書館員たちの認識は, 「図書館員が教育を行うこと」の重視から, 「学内改革の実現への貢献」の重視へと転じていった。その結果, 図書館員たちの実践は, 直接学生を教育することから, 教員たちの意識を改革し, 情報リテラシーによるカリキュラムと授業改革を支援することへと拡大していった。
ビブリオグラフィックインストラクションから情報リテラシーへの転換の意義は, 図書館員たちが, それまでの情報利用教育の提供者から, 情報リテラシーによる教育改革の推進者へと転じ, 図書館員が教育改革に直接関与していく道を開いたことにある。この転換以降, 教育改革としての情報リテラシームーブメントは, 理念だけでなく, 実質的に機能し始めることになった。
Purpose : The purpose of this paper is to clarify the shift from bibliographic instruction to information literacy in the United States and to examine its significance.
Methods : Based on the literature and practical reports by librarians, the paper considers the discussion about information literacy.
Results : The Information Literacy Movement in the United States is an educational reform movement that started during the educational reforms in the 1980s. Its philosophy is not to expand education by librarians but to implement educational reform. Initially, the philosophy of the information literacy movement was misunderstood by librarians and caused conflicts within the library world. However, as librarians' understanding of the philosophy of the movement gradually spread, their recognition shifted from the emphasis on "education by librarians" to their "contribution to the realization of educational reform." As a result, librarians' practice expanded from simply educating students to changing the awareness of faculty members, supporting them to revise curriculums, and improving classes through information literacy.
The significance of the shift from bibliographic instruction to information literacy is that librarians are turning from providers of education on information use to promoters of educational reform through information literacy. This has allowed librarians to become directly involved in educational reform. Following this shift, the Information Literacy Movement as a form of educational reform has started to have a substantial impact, thus shifting from the theoretical to the practical.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jan 16, 2019 15:21:12  
Creation date
Jan 16, 2019 15:21:12  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jan 16, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 78 (2017)
 
Related to