慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000076-0033  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000076-0033.pdf
Type :application/pdf Download
Size :473.1 KB
Last updated :Feb 14, 2018
Downloads : 318

Total downloads since Feb 14, 2018 : 318
 
Release Date
 
Title
Title 米国におけるビブリオグラフィックインストラクションムーブメントの展開 : 情報リテラシームーブメントの前史として  
Kana ベイコク ニ オケル ビブリオグラフィック インストラクション ムーブメント ノ テンカイ : ジョウホウ リテラシー ムーブメント ノ ゼンシ トシテ  
Romanization Beikoku ni okeru biburiogurafikku insutorakushon mubumento no tenkai : joho riterashi mubumento no zenshi toshite  
Other Title
Title The development of the bibliographic instruction movement in the United States : a prehistory of the information literacy movement  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 上岡, 真紀子  
Kana ウエオカ, マキコ  
Romanization Ueoka, Makiko  
Affiliation 帝京大学高等教育開発センター  
Affiliation (Translated) Center for Teaching and Learning, Teikyo University  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan joho gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2016  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 76  
Year 2016  
Month  
Start page 33  
End page 53  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】本稿の目的は, 米国におけるビブリオグラフィックインストラクションムーブメントの成果と課題を, 情報リテラシームーブメントの視点から検証することである。
【方法】ビブリオグラフィックインストラクションが開始された1960年代から, 情報リテラシーが登場した1980年代までのビブリオグラフィックインストラクションムーブメントの展開を, 当時の高等教育の状況を参照して検証する。
【結果】ビブリオグラフィックインストラクションムーブメントは, 図書館員の専門性の中に新たに「教育」の領域を確立してきた。取り組みにおいては, 一貫してビブリオグラフィックインストラクションのカリキュラムへの統合が目指され, それらはある程度実現してきた。しかし, 当時, 学部課程教育と一般教育の改革に取り組んでいた高等教育が求めていたのは, 既存のカリキュラムの中で図書館教育を展開することでなく, 図書館を使った学びを通じて既存のカリキュラムを変え, 新しい学習のあり方を示すことであった。したがって, ビブリオグラフィックインストラクションが高等教育に統合されるためには, 図書館教育のカリキュラムへの統合を目指すという, あくまでも図書館の視点に基づいた取り組みを行うのでなく, 高等教育や大学と目的を共有し, その視点から見て, 高等教育と大学の使命や目的の達成のために, ビブリオグラフィックインストラクションに何ができるかを示していくという発想の転換が必要であった。しかし, この発想の転換はビブリオグラフィックインストラクションムーブメントの中から生じることはなかった。
Purpose : This paper examines the achievements and problems of the bibliographic instruction movement in terms of the information literacy movement.
Methods : With reference to the state of higher education at the time, this paper examines the bibliographic instruction movement in the 1960s and the move toward information literacy in the 1980s.
Results : The bibliographic instruction movement has come to incorporate a new specialty in librarianship, which involves librarians in education to some extent. The aim was to integrate bibliographic instruction or library instruction into the college curriculum. However, those involved in the reform of both undergraduate programs including general education expected that librarians would not only provide library instruction as part of the curriculum, but also help to transform the existing curriculum and demonstrate students' learning by using the library. Hence, in order for bibliographic instruction to be fully integrated into higher education, it was necessary for those involved in the bibliographic instruction movement to share the goals of the university as well as to redefine its own practices. That is to say, the bibliographic instruction movement needed a philosophical shift. However, while the shift was inevitable, this did not happen from within the bibliographic instruction movement itself.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 14, 2018 09:38:57  
Creation date
Feb 14, 2018 09:38:57  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 14, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 76 (2016)
 
Related to