慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000059-0001  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000059-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.8 MB
Last updated :Aug 24, 2009
Downloads : 2366

Total downloads since Aug 24, 2009 : 2366
 
Release Date
 
Title
Title 日本の小学校図書館担当者の職務の現状と意識に関する研究 : 学習情報センターにおける図書館担当者の職務構成の在り方  
Kana ニホン ノ ショウガッコウ トショカン タントウシャ ノ ショクム ノ ゲンジョウ ト イシキ ニ カンスル ケンキュウ : ガクシュウ ジョウホウ センター ニ オケル トショカン タントウシャ ノ ショクム コウセイ ノ アリカタ  
Romanization Nihon no shogakko toshokan tantosha no shokumu no genjo to ishiki ni kansuru kenkyu : gakushu joho senta ni okeru toshokan tantosha no shokumu kosei no arikata  
Other Title
Title Job structure of elementary school library staff in Japan  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 平久江, 祐司  
Kana ヒラクエ, ユウジ  
Romanization Hirakue, Yuji  
Affiliation 筑波大学大学院図書館情報メディア研究科  
Affiliation (Translated) Graduate School of Library, Information and Media Studies  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan joho gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2008  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 59  
Year 2008  
Month  
Start page 1  
End page 39  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】  本稿の目的は, 学習情報センターとして機能する小学校図書館における図書館担当者の職務構成の在り方を実証的に明らかにすることである。 
【方法】  2007年6月に学習情報センター化の進展した全国11市の小学校438校の図書館担当教師(図書館主任・司書教諭)と学校司書の職務の実施状況と必要性に対する認識を明らかにするために, 郵送による質問紙調査(各校2通送付)を行った。調査結果は, 回答校数223校(51%), 回答者数356人(41%)であった。回答結果の分析では60職務に関する5件法の回答デ タを間隔尺度とみなし, 偏差値による比較分析, クラスタ 分析, 因子分析を行った。
【成果】 図書館担当教師と学校司書の職務の実施状況と必要性に対する認識についての回答結果の分析から, 重要な点として次の3点が指摘できた。
(1) 図書館担当者の職務認識は, 実施度と必要度の2つの観点から, 中心的業務, 基本的業務, 選択的業務, 周辺的業務の4つに階層的に分類することができたこと
(2) 学習情報センター化の進んだ学校図書館においても, 図書館担当者の学習情報センタ 機能を活用する先進的職務に対する認識が低いこと
(3) 図書館担当者の主要な職務の認識には, 図書館の計画的運営, 学習支援サービスの充実, 学習メディアの組織化の3つの観点が見られ, 図書館担当教師と学校司書の職務分担意識に大きな影響を与えていること
そして, 学校図書館担当者の職務構成の在り方を考察するための4層3領域の職務構成モデルを提示した。
Purpose: The purpose of this paper is to study the job structure of the staff (teacher librarians/ senior teachers with library management duties and school librarians) who work in elementary school libraries that function as media, information, and learning centers.
Methods: In 2007, a questionnaire was sent to the sta
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Aug 24, 2009 09:00:00  
Creation date
Aug 24, 2009 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 59 (2008)
 
Related to