慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00003152-00000056-0001  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00003152-00000056-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.3 MB
Last updated :May 18, 2009
Downloads : 1439

Total downloads since May 18, 2009 : 1439
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 情報リテラシー教育における関係論的アプローチの意義と限界 : Christine S. Bruceの理論を中心に  
カナ ジョウホウ リテラシー キョウイク ニ オケル カンケイロンテキ アプローチ ノ イギ ト ゲンカイ : Christine S. Bruce ノ リロン オ チュウシン ニ  
ローマ字 joho riterashi kyoiku ni okeru kankeironteki apurochi no igi to genkai : Christine S. Bruce no riron o chushin ni  
別タイトル
名前 Significance of and limits to a relational approach to information literacy education : focusing on Christine S. Bruce's theory  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 瀬戸口, 誠  
カナ セトグチ, マコト  
ローマ字 Setoguchi, Makoto  
所属 梅花女子大学文化表現学部  
所属(翻訳) Faculty of Cultural and Expression Studies, Baika Woman's University  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田図書館・情報学会  
カナ ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
ローマ字 Mita toshokan joho gakkai  
日付
出版年(from:yyyy) 2006  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 Library and information science  
翻訳  
 
56  
2006  
 
開始ページ 1  
終了ページ 21  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
The purpose of this paper is to discuss the significance of and limits to Christine S. Bruce's relational approach in information literacy education.
In information literacy education, the approaches that exist in the base of education have not been discussed adequately. In this paper, we review and analyse the characteristics of three approaches to information literacy education based on Bruce's classification: the behavioral approach, the constructivist approach, and the relational approach. The analysis is based on the perspective of the human user and information use. Because understanding human beings as members of society is important to examine education, which makes human beings acquire shared knowledge in a society, and the perspective of information use is important to examine information literacy, which is ability related to information use.
As a result of our comparison, we suggest that Bruce's relational approach, which combines both human sense-making and the objects, overcomes the limits of the behavioral approach and the constructivist approach. Further more, we suggest that introducing a situational approach to Bruce's relational approach overcomes the limits of the relational approach and o
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
原著論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
May 18, 2009 09:00:00  
作成日
May 18, 2009 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [図書館・情報学] Library and information science / 56 (2006)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (749) 1st
2位 出生率及び教育投... (630)
3位 『うつほ物語』俊... (445)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (325)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1829)
3位 731部隊と細菌戦 ... (723)
4位 猫オルガンとはな... (471)
5位 新参ファンと古参... (462)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース