慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20180000-0001  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20180000-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :404.1 KB
Last updated :Aug 27, 2019
Downloads : 199

Total downloads since Aug 27, 2019 : 199
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル Student and teacher perceptions of individual writing tutorials : a match or a mismatch?  
カナ  
ローマ字  
別タイトル
名前 個別ライティングチュートリアルに対する学生と教師の認識 : それらは一致するか否か?  
カナ コベツ ライティング チュートリアル ニ タイスル ガクセイ ト キョウシ ノ ニンシキ : ソレラ ワ イッチスルカ イナカ ?  
ローマ字 Kobetsu raitingu chūtoriaru ni taisuru gakusei to kyōshi no ninshiki : sorera wa itchisuruka inaka?  
著者
名前 Matikainen, Tiina  
カナ マティカイネン, ティーナ  
ローマ字  
所属 慶應義塾大学環境情報学部訪問講師(招聘)  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 黒松, まり  
カナ クロマツ, マリ  
ローマ字 Kuromatsu, Mari  
所属 成蹊大学国際教育センター常勤講師  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku gaikokugo kyōiku kenkyū sentā  
日付
出版年(from:yyyy) 2018  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
15  
 
2018  
 
開始ページ 1  
終了ページ 21  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This study examines first-year Japanese university students and their teachers' perceptions on the benefits and challenges of individual writing tutorials which were a required part of an academic writing course. The most common problems about student writing addressed in these tutorials included supporting details and evidence for body paragraphs, development of a thesis statement, paper organization, development of an outline prior to writing the first draft, development of topic sentences, and coherence/unity within the paper. The study found these tutorials to be beneficial from both teachers' and students' point of view, especially because face-to-face tutorials facilitate higher-quality feedback both in terms of comment generation and comprehension as well as providing personalized scaffolding for students. In addition, the study found that individual tutorials aid in critical thinking and autonomous learning strategy development. Despite the overwhelmingly positive role writing tutorials play in facilitating students' academic writing development, the teachers find them extremely timeconsuming and mentally demanding. The teachers, however, attest to the positive impact attending tutorials have on students' essay assignment grades.
An increasing number of Japanese university students are faced with the need to not only improve their English communicative skills for their global futures but also to become able to handle academic materials in English. Many Japanese universities and their English as a Foreign Language programs are moving towards English for Academic Purposes curricula. As a direct result of this, EFL teachers are given the task of preparing their students to write academic papers in English. This is a huge burden on many of these teachers ; helping to generate students who are able to write coherent and well-developed papers in academic register. While many universities are acknowledging this by providing help to teachers, for example by establishing writing centers, not enough is done to explore the best ways to prepare the students for this demanding task of becoming a proficient academic writer in English.
One successful way of meeting student needs involves writing conferencing. This one-toone strategy has been prominent in L1 writing for a long time but has become more popular in L2 writing as well. As L2 writing instruction transitioned from product-oriented instruction to process-writing instruction, individual writing conferencing also found its place in L2 writing. However, it is still underutilized in the field and not enough research has explored the benefits of including it in L2 writing curricular. Incorporating individual writing conferencing into EFL writing instruction in Japan however has the potential to provide a powerful learning tool for students to develop their academic writing skills.
This study explores one such scenario. It investigates the perceptions of Japanese first-year university students and their writing instructors on individual writing tutorials that are mandatory and part of an academic writing course. Writing tutorials are used synonymously with the expression writing conferences in this paper.
 
目次

 
キーワード
ライティングチュートリアル  

アカデミックライティング  

第二言語ライティング  

個別指導  

英語教育  
NDC
 
注記
研究論文
 
言語
英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 27, 2019 13:48:17  
作成日
Mar 14, 2019 17:25:14  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Mar 14, 2019    インデックス を変更
Aug 5, 2019    著者 著者ID,出版地 場所,出版者 名前,出版者 カナ,出版者 ローマ字,著者版フラグ を変更
Aug 27, 2019    著者 所属 を変更
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 15 (2018)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (427) 1st
2位 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3位 慶應義塾図書館史... (271)
4位 認知文法から考え... (265)
5位 M&Aにおける... (263)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 <<Qu'... (1470) 1st
2位 新参ファンと古参... (437)
3位 731部隊と細菌戦 ... (314)
4位 日本における美容... (268)
5位 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース