慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20150000-0001  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20150000-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :702.6 KB
Last updated :Mar 11, 2016
Downloads : 2218

Total downloads since Mar 11, 2016 : 2218
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 中国語教育における「反義語」を用いた語彙指導について  
カナ チュウゴクゴ キョウイク ニ オケル 「ハンギゴ」 オ モチイタ ゴイ シドウ ニ ツイテ  
ローマ字 Chugokugo kyoiku ni okeru "hangigo" o mochiita goi shido ni tsuite  
別タイトル
名前 Vocabulary guidance in Chinese education using "antonyms"  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 浅野, 雅樹  
カナ アサノ, マサキ  
ローマ字 Asano, Masaki  
所属 慶應義塾大学文学部准教授  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 Keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta  
日付
出版年(from:yyyy) 2015  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
12  
 
2015  
 
開始ページ 1  
終了ページ 26  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
For studying and teaching Chinese vocabulary, "pinyin (characters that express Chinese phonetics) - transcription" is generally recognized and deployed as the core expression for vocabulary information.
However, vocabulary also contains all sorts of other vocabulary information. As one element that falls under the category of word meaning, there exists "word meaning networks" such as synonyms and antonyms, polysemic words, related words, and hypernyms and hyponyms. Concerning the goal for the learner to learn and acquire vocabulary more effectively, taking in and using knowledge pertaining to this kind of word meaning aspect is obviously a major issue for teaching.
This paper specifically handles "antonyms" from among these networks. First, the current situation is clarified for just how "antonyms" are made use of in things like the textbooks and dictionaries that the learner uses. Specifically, surveying which words are selected as antonyms for each other reveals numerous dissimilarities between different dictionaries, particularly in the case of disyllabic words. However, in the educational arena, the necessity arises to set forth a pairing of antonyms that is uniform to a certain extent. Including issues concerning this kind of selection of antonyms, this paper considers the significance and usefulness of incorporating "antonyms" in the teaching of Chinese vocabulary that targets Chinese learners, with the main focus on Japanese speakers.
 
目次

 
キーワード
中国語語彙指導  

中国語反義語  

中国語反義語辞典  

中国語テキスト  

中国語語彙学習  
NDC
 
注記
研究論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 11, 2016 16:39:25  
作成日
Mar 11, 2016 16:39:25  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 12 (2015)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (427) 1st
2位 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3位 慶應義塾図書館史... (271)
4位 認知文法から考え... (265)
5位 M&Aにおける... (263)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 <<Qu'... (1470) 1st
2位 新参ファンと古参... (437)
3位 731部隊と細菌戦 ... (314)
4位 日本における美容... (268)
5位 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース