慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20080000-0115  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20080000-0115.pdf
Type :application/pdf Download
Size :540.2 KB
Last updated :Dec 16, 2009
Downloads : 7293

Total downloads since Dec 16, 2009 : 7293
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル THE EFFECTIVENESS OF LEARNER-CENTERED GRAMMAR TEACHING  
カナ  
ローマ字  
別タイトル
名前 学習者中心の文法指導の効果について  
カナ ガクシュウシャ チュウシン ノ ブンポウ シドウ ノ コウカ ニ ツイテ  
ローマ字 gakushusha chushin no bunpo shido no koka ni tsuite  
著者
名前 前原, 由紀  
カナ マエハラ, ユキ  
ローマ字 MAEHARA, Yuki  
所属 慶應義塾湘南藤沢中・高等部有期教諭  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta  
日付
出版年(from:yyyy) 2008  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
5  
 
2008  
 
開始ページ 115  
終了ページ 143  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
English instructions in Japanese classrooms have usually been conducted using “teachercentered” approaches, especially when teachers adopt the deductive method. This research was conducted in order to determine the effectiveness of using a learner-centered approach in grammar teaching and also to consider whether this kind of approach is useful in promoting learner autonomy. This small-scale study involved 161 first-grade students at a private high school in the metropolitan Tokyo area. The students were divided into two groups: one group studied grammar deductively; the other inductively. After the pilot study, the groups were switched. The effectiveness of both the teaching methods was measured by three identical grammar tests. In addition to the grammar tests, pre- and post-surveys were conducted. As a result of the grammar tests, no significant difference was found between the students who learned grammar deductively and those who learned inductively. The analysis of the surveys indicated that the favorable rating for the inductive approach significantly increased. The favorable rating for the deductive approach stayed almost the same. The students may have become more open to the idea that both the inductive and deductive approaches were useful in learning grammar. Furthermore, some students’ comments indicated that they have realized the importance of using different approaches depending on the type of grammar item. In conclusion, pedagogical suggestions for grammar teaching and learner autonomy are suggested.
 
目次

 
キーワード
自律学習  

学習者主体  

帰納法  

発見学習  

学習者の選択  
NDC
 
注記
研究論文
 
言語
英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Dec 16, 2009 09:00:00  
作成日
Dec 16, 2009 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 5 (2008)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (734) 1st
2位 出生率及び教育投... (554)
3位 『うつほ物語』俊... (437)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (319)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1809)
3位 731部隊と細菌戦 ... (736)
4位 新参ファンと古参... (438)
5位 猫オルガンとはな... (383)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース