慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2017000002-20170333  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2017000002-20170333.pdf
Type :application/pdf Download
Size :125.8 KB
Last updated :Jul 25, 2019
Downloads : 466

Total downloads since Jul 25, 2019 : 466
 
Release Date
 
Title
Title ITを用いた遠隔カウンセリングの実践応用研究  
Kana IT オ モチイタ エンカク カウンセリング ノ ジッセン オウヨウ ケンキュウ  
Romanization IT o mochiita enkaku kaunseringu no jissen ōyō kenkyū  
Other Title
Title Practical adaptation of remote counseling using IT  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 濱田, 庸子  
Kana ハマダ, ヨウコ  
Romanization Hamada, Yoko  
Affiliation 慶應義塾大学環境情報学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
キャンパスの中には, さまざまな心理的困難を抱えながら大学生活を送っている学生が潜在的に存在している。また実際に, 心理的な理由によって大学に来ることさえできなくなっている状態の学生もいる。筆者らは学生相談に携わる者として, 心理的な問題が深刻化する前に, また遷延して不適応が顕在化する前に, そうした学生が安心して利用できるキャンパス内の相談システムの向上を目指してきた。ITを用いた遠隔カウンセリングをめぐる本研究は, それを実現するための重要なステップとなった。
とくに学生生活に不適応を来した学生にとって, キャンパス内に構える相談室に来ること自体が困難である場合が多い。そのような学生に対して遠隔カウンセリングを安全かつ有効に実施するために, 対面カウンセリングとITを用 いた遠隔カウンセリングの違いを明らかにする基礎研究を続けてきた。その成果をふまえ, 今年度, 実際の学生相談に遠隔カウンセリングを組み込み, 自宅からカウンセラーにアクセスして, 自身の心理的なテーマに取り組む学生の支援活動が本研究において実現した。また, 鶴岡キャンパスに長期滞在する学生を対象に, 遠隔カウンセリングのシステム作りを行った。その成果として, 鶴岡キャンパス事務室とSFC心身ウェルネスセンターの間で具体的な手順が明確化され, 連携できる体制を整えることができた。ただし, 鶴岡キャンパスにおいて, 実際に提供された遠隔カウンセリングの空間の問題(学生にとって物理的にも心理的にも不便な位置)など, 本研究によってまだ課題が残っていることも確認できた。以上, キャンパスに来られなくても, ITを介して学生相談を受けられる体制がさらに整備され, 学生相談活動の幅が広がった。また残された課題も明確になり, 今後の遠隔カウンセリング技法の開発研究に貢献できると考えられる。
On campus, there doubtless are quite a few students who have psychological problems but never seek consultations. Some of them must be unable to even come to campus. As professionals involved with student counseling, the authors aim to enhance the on-campus counseling system so that students can feel free to access it with peace of mind before their psychological problems become more serious or protracted, making their maladjustments more obvious. Our study, which focuses on remote counseling using IT, serves as an important step toward this goal.
To provide remote counseling safely and effectively to the students who are already maladjusted to the campus life and have difficulty visiting the counseling room on campus, we have continued to carry out basic research to identify the differences between face-to-face and remote counseling using IT.
Based on the results of our previous study, beginning this academic year, we have incorporated remote counseling in student counseling services at Wellness Center, and have realized student support activities whereby the students access the counselors online from home, and work on their own psychological themes.
We also designed a remote counseling system targeting students on the Tsuruoka Town Campus of Keio (TTCK), which allowed us to propose specific procedures between the TTCK Business Offices and the SFC Wellness Center and thus build a mutually cooperative setup. The study revealed, however, that tasks and challenges remained, such as problems with the room that was offered for use with remote counseling at the TTCK, which was at an inconvenient location for the students, both physically and psychologically.
As seen, a setup has been established and improved to enable students to undergo counseling via IT without having to come to the campus: the breadth of student counseling activities has thus been expanded. Tasks and challenges that are yet to be resolved have also become evident. These are likely to contribute to our research and assist with developing remote counseling techniques in the future.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jul 25, 2019 11:28:22  
Creation date
Feb 21, 2019 16:13:19  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
Feb 22, 2019    上位タイトル 名前,抄録 内容,著者 を変更
Jul 25, 2019    著者 を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
Related to