1. 音楽演奏アンサンブルの教育効果を議論するために, 「ロック・ギター」と「クラシック弦楽アンサンブル」のワークショップを開催した。2. 同じく, 民謡およびヒップホップと大学における人文系諸学との連携を研究するために, ワークショップとレクチャーコンサートを開催し, それらについての討論を数度にわたって重ねた。「1」については, ロック音楽およびクラシック音楽のアンサンブルを学ぶことが, いわゆる「身体知」の研究および教育として総合大学のプログラムとっても極めて有益であるという洞察が得られた。演奏に際しての身体の使い方に意識を用いることと, 演奏仲間とのインタープレイを「2」については, まず, 民謡というものが, 現代なお創作され, 伝統的に継承された曲たちとともに演奏され続けている生きた文化であることを確認した上で, 大学という場で, 民謡がその文化的・時代的背景のレクチャーとともに紹介されることで, それらの民謡を生み出した社会や文化圏に関する洞察を生き生きとしたものにすると同時に, 人々の関心を呼び, 新たな議論を可能にする, すなわち優れた文学と同様の存在意義を持つことが明らかにされた。また, ヒップホップに関しても, この新しい文化潮流を大学に導入することの意義が相当適度明らかにされた。すなわち, ラップにおける韻文創作が, 伝統的な文学研究と結びつくことにより, 「韻文」というものが持っている社会的な意味に, 現代的な光が当てられたり, DJという(音楽の「引用」を多様に組み合わせる)営みが持つポストモダン的な性格などが明らかにされた。また, ランプにおける韻の音声学的な意味についての先進的な議論も創始することができた。
1. We held workshops on "Rock guitar" and "Classical string ensemble" to discuss the educational effect of music-performance ensemble. 2. Workshops and lecture-concerts were held to investigate the collaboration of folk songs and hip hop with humanities in universities. With regard to "1", some insights were gained that learning the rock music and classical music ensembles was extremely useful as a university program, as research and education of the so-called "body knowledge". Regarding ,,2", We verified that folk songs are created even now and continue to be played with traditionally inherited songs. It is a living culture. And, when folk songs are introduced together with lectures of their cultural and historical backgrounds, people's interests are invoked and new arguments are made possible. Regarding hip-hop, the significance of introducing this new cultural trend into the university was also clarified. By associating the creation of verse in rap with traditional poetry, the social meaning of 'verse' is hit by modern light. In DJ as ‚quotation' of music and variety of combinations postmodern nature was revealed. We were also able to create advanced discussions on the phonetic meaning of rhyme in Rap.
|