慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2017000001-20170021  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2017000001-20170021.pdf
Type :application/pdf Download
Size :127.9 KB
Last updated :Aug 17, 2022
Downloads : 298

Total downloads since Aug 17, 2022 : 298
 
Release Date
 
Title
Title 普通部に特化したICT教育の研究  
Kana フツウブ ニ トッカシタ ICT キョウイク ノ ケンキュウ  
Romanization Futsūbu ni tokkashita ICT kyōiku no kenkyū  
Other Title
Title ICT education of specializing Keio Futsubu School  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 荒川, 昭  
Kana アラカワ, アキラ  
Romanization Arakawa, Akira  
Affiliation 慶應義塾普通部教諭  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
1. はじめに 普通部では30年前よりプログラミング教育を行っており, コンピュータ教室でのプログラミングなどの実践を続けながら, 西オーストラリアのパースのコルベカソリックカレッジでのiPad 1on1 の視察や21世紀型の教育を実践している学校を視察しiPad が授業や放課後に使われる様子を学んできた。Wi-Fi環境を使った教育を普通部でどのようにICT 教育を導入すればよいか考察し実践する。
2 研究の方法
(1)普通部で行われてきているプログラミング教育
(2)コルベカレッジなど海外の視察
(3)国内の先進校の視察や研究会 上記の(1)から(3)から得た知見を整理し, 普通部にあった実践を行う。
3 研究の内容
(1)普通部で行われてきているプログラミングでは, 論理的な思考の学習活動, 達成感, 創意工夫の力を伸ばしている。
(2)コルベカレッジなど海外の視察ShowMeなどのソフトを利用した, 個に応じたビデオ教材の開発やシームレスな学習形態の可能性を探る。
(3)国内の先進校の視察や研究会 ロイロノート for schoolの利用, ジクソー法を利用した学習形態の活用
この知見をまとめ, 普通部のICT 教育について研究実践をおこなった。
4 考察 上の知見から, コンピュータの授業ではVisualBasicによるプログラミング, ホームページビルダーによるWeb形式での教材作成, プロロボを利用したプログラム制御を行い, iTunesUなどで大学のWebによる学習も行なった。
数学ではiPadを利用した実践を行った。
ShowMeで1次方程式の応用問題のわかりやすいビデオを作成。このときに数量関係から立式するためにどのような考え方が必要か整理して解説ビデオを作った。
ロイロノート for スクールを利用して, 立方体の切断の場面でのiPadを利用した授業実践を行なった。その際にジグソー法を用い, 最後に話し合いをして, 知識の確認を行った。
一人一題のランダムに問題をロイロノートから送り, それぞれが回答して拡大の機能を使ってなぜそのような切断面になるのかを前で一人ずつ説明した。プリントは自分のプリントを写メしてロイロノートに提出することで, プリントは手元に残ったま各自に別々の課題を配り解答は大型スクリーン上で発表しながら解答を確認した。黒板での書き直しの作業がなく, 発表を要領よく行うことができた。iPadを利用して各自の考えを共有できるようになった。個々の考えや活動が共有できるようになったのがとても授業には有効であった。そして, kahoot!というソフトを利用して, クイズの形式でみんなで確認した。Kahoot!はグループで参加でき, 生徒も楽しみながら早く答えたほうが得点が良いので, 考えながら素早く解答を行なっていた。
1.First of all
Keio Futsubu School has been doing programming education for 30 years ago and continues to practice programming in the computer classroom.
We studied the tour of iPad 1 on 1 at Colbe Catholic College in Perth, Western Australia and the school practicing education of the 21st century and learned how the iPad is used for classes and after school. Consider and practice how to introduce ICT education with Keio Futsubu School education using Wi-Fi environment.
2 Research method
(1) Programming education practiced by Keio Futsubu School
(2) Observation abroad such as Colbe College
(3) Visits and study groups of advanced schools in Japan
I will organize the findings obtained from (1) to (3) above and practice what was in Keio Futsubu School.
3 Research content
(1) In the programming being done at Keio Futsubu School, we are improving the learning activities of logical thinking, the sense of accomplishment, the power of ingenuity.
(2) Observation abroad such as Colbe College Exploring the possibility of development of video teaching materials and seamless learning form depending on individuals using software such as ShowMe.
(3) Visiting of advanced schools in Japan and utilizing Loilo note for school for study group, utilization of learning style using Jikuso method I summarized this finding and conducted research and practice on Keio Futsubu School's ICT education.
4 Discussion
Based on the above findings, in computer classes, VisualBasic programming, web-based teaching material creation using Website Builder, program control using pro robots, iTunesU and other university web learning also performed.
In mathematics I practiced using iPad.
Creating a meaningful video of application problems of linear equations with ShowMe. At this time, I made an explanation video by organizing what kind of thinking is necessary to stand out from quantity relation.
We practiced teaching using iPad at the scene of cutting of cubes using LoiLo note. At that time, we used the jigsaw method, we discussed at the end and confirmed our knowledge.
Each person sent a question from LoiLo note at random and explained each one in front by using the function of expansion and answering each question. By printing the prints of their own prints and submitting them to the LoiLo note, prints were handed out, and each subject was assigned a separate task and the answers were confirmed while announcing them on a large screen. There was no work of rewriting on the blackboard, and I was able to do the announcement well in the way. You can now share your thoughts with the iPad. It was very effective for the lesson that individual ideas and activities could be shared. And, using the software called kahoot!, We all confirmed it in the form of a quiz. Kahoot! Can join in the group and students should answer quickly while having fun, because they score better, thinking quickly while thinking.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Aug 17, 2022 12:45:52  
Creation date
Feb 21, 2019 13:07:25  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
Aug 1, 2019    著者,上位タイトル 名前,抄録 内容 を変更
Aug 17, 2022    Other Title Title,Creator Affiliation を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
Related to